Wat zijn referentieniveaus?

De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. Ze zijn in 2009 door de commissie Meijerink1 opgesteld om ervoor te zorgen dat er in het hele Nederlandse onderwijs concrete doelen zijn om naartoe te werken. De Referentieniveaus zijn sinds 1 augustus 2010 vastgelegd in de Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen. In tegenstelling tot de kerndoelen kennen de referentieniveaus een opbrengstverplichting.

Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S.

Het basisniveau 1F (fundamenteel niveau) is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau. In de vervolgopleidingen zijn de referentieniveaus vereist om het diploma te kunnen behalen.

De onderwijsinspectie ziet heel streng toe of (basis)scholen wel het voldoende percentage behalen op de diverse referentieniveaus. De onderwijsinspectie geeft aan dat 85% van de leerlingen 1F zou moeten halen. Voor 2F/1S is dit afhankelijk van de schoolweging en ligt het percentage leerlingen dat dit niveau moeten halen tussen de 30% en 67%.

We volgen de leerlingen in het leerlingvolgsysteem dus ook qua referentieniveaus. We bekijken al vanaf groep 4,5 of kinderen op koers liggen voor het referentieniveau 1F maar liever nog 2F/1S.

Vanaf groep 6 wordt dit referentieniveau echt heel belangrijk en gaan we hier nog meer op monitoren. Omdat we als school nu eenmaal een opbrengstverplichting hebben richting de onderwijsinspectie en het bestuur. En natuurlijk willen wij zelf ook als school dat de kinderen een meer dan goede basis hebben als ze bij ons groep 8 verlaten. 

Wat misschien wel mooi is om te vertellen: op de Doorstroomtoets van 2023-2024 in groep 8 hebben we heel goed gescoord. Dit wordt uitgedrukt in percentages die je als school behaalt op de referentieniveaus. Wij hebben zowel boven de landelijke normeringen als boven de inspectienormen gescoord. Onze scores waren:

Lezen 1F 100%, 2F 96%

Rekenen 1F 100%, 1S 72% (21,1% boven het landelijke gemiddelde)

Taal 1F 100%, 2F 78%

Een mooie opbrengst dus!