Wereldoriëntatie en thematisch (doelgericht) werken
We werken op onze school bij de kleuters (groepen 1 en 2) met thema's. Dat kunnen thema's zijn als: "ridders en kastelen", "als bomen vertellen", "het leven op de boerderij" etc. Sinds het schooljaar 2023-2024 zijn we ook in groep 3 thematisch gaan werken en sinds dit schooljaar (2024-2025) werken alle groepen op De IJsbreker thematisch. De groepen 1 t/m 3 kiezen hun eigen thema's, de andere groepen werken aan de hand van de thema's van STAAL/taal.
We proberen alle vakken te integreren in de thema's, hierbij kunt u denken aan geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, natuur en techniek, verkeer, burgerschapsonderwijs, social medialessen, beeldende vorming en muziek. We gebruiken hierbij de kerndoelen als leidraad. De leerkrachten bereiden de thema's samen voor en vullen hiertoe een format in waarin ook de doelen staan waaraan wordt gewerkt in dat specifieke thema. Dus wat gaan de kinderen in die periode leren? Ook worden op dit format de activiteiten gepland en eventuele uitjes.
De kerndoelen voor wereldoriëntatie zijn uitgewerkt in 4 thema's: Mens en samenleving, Natuur en techniek, Ruimte en Tijd. Deze kerndoelen hebben we omgezet naar ik-doelen voor de groepen 1 t/m 8.
In de thema's verwerken we ook de methodes die we hebben voor de diverse vakken, zoals Blink voor wereldoriëntatie, Let's go voor verkeer, Digidoeners, Samsam, Kleur op school etc.
Natuurlijk doen we nog veel meer op het gebied van W.O. We hebben een doorgaande lijn Wetenschap en techniek op onze school ontwikkeld en 3 x per jaar hebben we schoolbreed een techniekochtend. Ook tussendoor wordt er aan techniek en wetenschap gedaan. We proberen dit nu ook aan te laten sluiten bij onze thema's.
Verder gaan we in de groepen 6 en 7 naar de schooltuinen en we werken nauw samen met NME, Natuur & Milieueducatie. We gaan veel op pad met de kinderen, naar de boerderij, naar de kinderboerderij of naar het bos en we hebben natuurlijk ook nog onze eigen grote schooltuin met kippen en konijnen.