Vanaf groep 1/2 heeft ieder lokaal een (kleuter) digibord en we werken in alle groepen met laptops/ chromebooks (1 device per 4 leerlingen en in de hogere groepen 1 device per 2 of 3 leerlingen) en daarnaast gebruiken we tablets bij de kleuters (2 per klas) en gebruiken we ook af en toe tablets in  de andere klassen bijvoorbeeld bij een social media opdracht.

Wij willen voor de leerlingen alleen schermtijd als wij dit verantwoord vinden bij onze lessen. Wij zijn daarom ook geen zogenaamde "ipad-school", dat is een school waar elk kind zijn eigen device heeft en waar geen werkboekjes of schriften meer gebruikt worden en alles op de ipad gedaan wordt of op een chromebook. 

Dit geldt ook voor TV kijken. Wij kijken heel weinig TV op school. We kijken alleen educatieve school TV programma's bijvoorbeeld tijdens het broodje eten (ca. 15 minuten) in de lunchpauze. Dat gebeurt overigens niet bij de kleuters tijdens het broodje eten. We kijken dan bijv. naar programma's als het Jeugdjournaal, Koekeloere, Huisje Boompje Beestje of Klokhuis. Ook kan het zijn dat we een bepaalde school TV aflevering passend vinden bij een thema dat speelt in de klas. 

En natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op elke regel. Op juffen/meesterdag wordt er wel eens een filmpje gekeken of in de periode van Kerst of een keer als beloning. Daarbij wordt altijd streng gelet op de leeftijdscategorie. 

Verder wordt er in alle groepen educatieve software gebruikt. De school beschikt over een ICT beleidsplan, waarin precies beschreven wordt welke vaardigheden we zullen (in) oefenen in welke groep en wat de kinderen moeten kunnen en kennen aan het eind van een bepaalde groep. Ook hebben we binnen ons een team naast een ICT’er, ook een OICT’er (onderwijsinhoudelijke ICT'er).

ICT is belangrijk voor het onderwijs vanwege een aantal maatschappelijke ontwikkelingen. Onze maatschappij evolueert steeds meer naar een informatie- en kennismaatschappij. De hoeveelheid informatie neemt toe, maar de wijze waarop informatie beschikbaar is, verandert ook. Kinderen krijgen, als ze mediawijs zijn, meer kansen in het leven. Hun netwerk wordt groter en ze zijn aangesloten op de maatschappij  waaraan ze ook kunnen bijdragen. Verantwoord mediagebruik stimuleert sociaal-emotionele vaardigheden en helpt kinderen een online identiteit te ontwikkelen. Onderwijs hierin is cruciaal en zorgt voor een positief kritische houding.

De nadruk komt binnen het onderwijs steeds meer te liggen op het leren “leren”: het leren omgaan met informatie en informatiebronnen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen leren omgaan met social media en de nieuwste technologieën. Wij gebruiken daarvoor de methode Digidoeners vanaf de kleuters.

Om u een paar voorbeelden te geven;

De doelen voor de groepen 4 en 5 op het gebied van mediawijsheid zijn:

-Ik kan verschillende soorten media herkennen en benoemen.

-Ik weet dat media er is om te vermaken, te informeren en/of te overtuigen.

-Ik kan de boodschap in verschillende soorten media-uitingen herkennen.

-Ik begrijp wat de bedoeling en werking van sociale netwerken is. Ik herken ongewenst (online) gedrag en/of ongewenste informatie en weet met wie ik dit kan bespreken.

De doelen voor de groepen 6,7 en 8 op het gebied van ict-basisvaardigheden zijn:

-Ik kan vertellen uit welke onderdelen een netwerk bestaat.

-Ik kan mijn bestanden op een veilige manier opslaan en beheren.

-Ik kan een aantal relevante computerprogramma’s gebruiken voor tekstverwerking en het maken van presentaties.

-Ik kan het juiste programma bij een opdracht kiezen.

-Ik kan zelf een bestand of project maken en dit op een veilige manier delen met mijn klas.

Mocht u hier meer informatie over willen dan kunt u altijd even een mailtje sturen naar Christa van Dam, onze OICT'er: C.van.Dam@askoscholen.nl.