Wij hebben het vignet Gezonde School behaald op het onderdeel Welbevinden. We hadden al het viget Gezonde School behaald op het onderdeel voeding. Deze certificaten staan voor een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Wij mogen ons nu opnieuw een Gezonde school noemen.
Op school zijn kinderen de hele dag in de weer. Ravotten op de speelplaats, bewegen in de gymles of speellokaal en opletten in de klas. Dat vraagt heel wat energie! Daarom is het zo belangrijk dat kinderen ’s morgens goed uitgerust op school komen en een gezond en verantwoord ontbijt genuttigd hebben. ’s Morgens rond 10.00 uur, mogen de kinderen iets eten en drinken in de klas. Want een hapje en drankje tussendoor houdt kinderen fit en geconcentreerd. Goed gekozen dranken en tussendoortjes kunnen de voeding aanvullen en zorgen dat uw kind alles binnenkrijgt wat het nodig heeft.
We vertellen u graag welke afspraken we hierover hebben op school en in de klas. We geven ook enkele tips over welke dranken en tussendoortjes het meest geschikt zijn om aan uw kind (mee) te geven.
Drinken
Op onze school drinken we eigenlijk alleen maar water, mocht uw kind dat niet zo heel erg lekker vinden, dan mag thee zonder suiker ook of halfvolle melk. Op school zijn 2 watertappunten (hoofdgebouw en dependance) waar kinderen altijd hun beker of bidon met fris water kunnen vullen.
Welke tussendoortjes kan ik mijn kind best geven, qua eten?
Een tussendoortje moet wat extra energie geven zonder voor overdaad te zorgen. Een tussendoortje is niet bedoeld als maaltijd. Vers fruit is hét tussendoortje bij uitstek. Kinderen eten er doorgaans te weinig van. Stimuleer uw kind om minstens 1 x per dag een stuk fruit te eten en varieer met verschillende soorten. Een appel, banaan, mandarijn, aardbeien, kiwi etc. Groenten zoals tomaatjes, radijsjes, paprika, komkommer of worteltjes kunnen natuurlijk ook prima en soms wat aangevuld met wat gedroogde vruchtjes zoals vijgen, pruimen, abrikozen of dadels. Gedroogd fruit kan nooit de vervanger zijn van vers fruit, want door het drogen verdwijnt helaas alle Vitamine C uit het fruit, maar er zitten nog genoeg voedingsstoffen in om gedroogd fruit gezond te kunnen noemen. Het is rijk aan vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium en vezels. Het grootste gevaar van gedroogd fruit is alleen dat je er gaatjes van kunt krijgen, want ze zijn erg zoet en plakkerig.
Gezonde lunch op school
1 of 2 (of meer) volkoren producten met gezond en/ of dun belegd, denkt u bijvoorbeeld aan:
- Volkoren boterhammen met 30+ kaas en groente zoals plakjes komkommer, radijs of reepjes paprika.
- Volkoren crackers met appelstroop.
- Dubbele volkoren boterham met een omelet.
- Volkoren wrap met kipfilet en reepjes avocado.
- Volkoren boterham met gemengde notenpasta/ hazelnootpasta of pindakaas dun belegd.
- Een paar frisse plakjes komkommer ernaast is ook lekker of wat stukjes fruit.
Tips:
- Beleg je brood niet met snel bederfelijke vleeswaren zoals rosbief, fricandeau of filet americain.
- Maak de boterhammen met kaas 's avonds klaar en leg ze in de vriezer. dan zijn ze ontdooit zonder zweterig te zijn in de middag.
Meer informatie is te vinden op : www.voedingscentrum.nl
Welbevinden
Bij welbevinden gaat het om het werken aan een omgeving die in brede zin bijdraagt aan de positieve ontwikkeling tot een gezond, sociaal en zelfstandig mens. Bij ons op school hebben we speciale aandacht voor het welbevinden van de kinderen en ons personeel. Hiervoor hebben we ook het themacertificaat van de gezonde school mogen ontvangen.
Wat levert werken aan welbevinden leerlingen op? Leerlingen die lekker in hun vel zitten hebben meer zelfvertrouwen en zijn weerbaarder. Hierdoor kunnen ze zich beter inleven in een ander, beter omgaan met emoties van zichzelf en anderen, hechtere relaties opbouwen en beter leren. Structureel werken aan welbevinden zorgt voor een fijnere sfeer op school en in de klas. In een veilig leerklimaat mag iedereen zichzelf zijn, mogen fouten worden gemaakt, vertonen leerlingen gepast sociaal gedrag en verzuimen leerkrachten minder. Dat komt de leerprestaties ten goede. Als leerlingen zich goed voelen op school, raken hun ouders en verzorgers ook meer betrokken bij de school. En hoe meer ouders en verzorgers samenwerken met de school, hoe beter het welbevinden van leerlingen kan worden bevorderd. Leerlingen met een goede basis in sociaal-emotioneel welbevinden hebben minder kans op het ontwikkelen van probleemgedrag, angst, stress en depressieklachten.
In onze schoolgids staat uitgebreid beschreven wat wij doen op het gebeid van welbevinden en de sociale emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Hieronder een korte opsomming:
Ø Er worden wekelijks lessen gegeven uit de methode Kwink en de leerkracht speelt direct in op actuele situaties.
Ø Binnen de groep zijn groepsafspraken gemaakt en deze vormen een onderdeel van de ontwikkelingslijn “welbevinden” binnen de school.
Ø De leerkracht zorgt ervoor dat kinderen in wisselende samenstellingen samenwerken.
Ø De leerkracht observeert het gedrag en de sociale omgang van de kinderen en laat dit terugkomen in de lessen.
Ø Twee keer per jaar wordt door de leerkracht het leerlingvolgsysteem ZIEN ingevuld. Als er tijdens de analyse van ZIEN opvallend heden zijn geconstateerd, dan bespreekt de leerkracht dit met de interne begeleider en de ouders.