Uitgangspunt bij professionalisering en een professionele schoolcultuur is dat leerkrachten zich blijvend ontwikkelen in het verzorgen van ons Dalton onderwijs. Leerkrachten zijn eigenaar van hun eigen leerproces en kunnen dit zelf vormgeven. Dit doen zij o.a. door het schrijven van een PAS (persoonlijke ambitie set). Hierin beschrijven teamleden hun persoonlijke ambities en op welke manier zij daaraan willen werken. De ambities zijn altijd gekoppeld aan de schoolontwikkeling. We hanteren hierbij vanaf het schooljaar 2019-2020 een waarderende gesprekscyclus waarin ruimte is voor ontwikkelgesprekken en beoordelingsgesprekken. Klassenbezoeken en feedbackgesprekken vormen de basis van onze gesprekscyclus. Typerend voor onze school is tevens, dat we leren met en van elkaar in professionele zelfstandig opererende leergemeenschappen (PLG's). De leergemeenschappen borgen dat de leraren een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijskundig beleid en de realisatie van het nieuwe Schoolplan 2023-2027. Tijdens de studiedagen, maar ook tijdens teamvergaderingen, staat de ontwikkeling van het team centraal. De onderwerpen van de studiedagen zijn gekoppeld aan de langjarige doelen van het schoolplan. We stimuleren leerkrachten om zich verder te ontwikkelen. Zo kunnen zij gebruik maken van de Lerarenbeurs waarmee zij een externe cursus of opleiding kunnen volgen. Leerkrachten kunnen gebruik maken van de bovenschoolse scholingen die de ASKO SCHOOL aanbiedt en de school investeert zelf heel veel in de ontwikkeling van de leerkrachten. We zien ook graag dat leerkrachten leren van elkaar. Daarom stimuleren en faciliteren wij klassen- observaties bij elkaar en gezamenlijke lesvoorbereidingen in de parallelgroepen.
 

PLG's 

Op DKC De IJsbreker werken we met verschillende professionele leergemeenschappen de zogenoemde PLG's. Een PLG is een groep collega’s met als taak het onderzoeken en ontwikkelen van een stuk beleid voor het DKC en waar nodig het vastleggen in een beleidsplan/kwaliteitskaart.

Iedere PLG heeft een kartrekker, hij/zij is het aanspreekpunt van de PLG. We werken onderzoeksmatig om het best mogelijke onderwijs voor kinderen te kunnen verzorgen en om de onderzoekende cultuur in de school en de onderzoekende houding van leerkrachten te stimuleren. Door het samenwerken in een PLG aan een bepaald deel van het onderwijs creëer je eigenaarschap bij de leerkrachten hetgeen geheel aansluit bij ons Daltononderwijs.

Op dit moment hebben wij 7 PLG's, namelijk op het gebied van: 

* Daltononderwijs

* Taal en spelling

* Lezen

* Rekenen

* Sociaal emotionele ontwikkeling/ gedrag

* Wereldoriëntatie

* Wereldburgerschap